Herbal medicine fosters community creativity in preserving traditional plants

  • Junardi Harahap Universitas Padjadjaran
Keywords: Creative Efforts, Herbal Medicine, Cimenyan District, Anthropology and Society

Abstract

Background: Traditional medicine is a form of treatment that has been culturally tested for hundreds of years globally to provide good health for the community, which is an essential business in the form of creative efforts made by the community to achieve good for the health of by preserving the archipelago's herbal plants.

Objective: To fully describe the efforts made by the Sundanese people as a creative endeavor to develop traditional herbal medicine, especially in improving public health in the Cimenyan area, West Java.

Methods: The method used is a qualitative method by conducting interviews and observing the community in the Cimenyan District, West Java.

Results: Creative efforts made by the community in institutions and efforts made by the community in the Cimenyan District Area, West Java in carrying out maintenance of herbal medicines that exist in the community, which provide an essential meaning for health so that people are healthy and also obtain essential health for the low-income communities and provide usefulness for the community concerned with a fit body by eating herbal medicinal plants.

 

Latar belakang: Pengobatan tradisional merupakan sebuah bentuk pengobatan yang telah teruji secara budaya selama ratusan tahun, dalam rangka memberikan kesehatan yang baik bagi masyarakat, yang merupakan sebuah usaha yang sangat penting dalam bentuk usaha kreatif yang dilakukan masyarakat untuk mencapai kebaikan bagi kesehatan masyarakat yang ada dengan melakukan pelestarian tanaman herbal nusantara.

Tujuan: Untuk menggambarkan secara utuh mengenai bagaimana usaha yang dilakukan oleh masyarakat Sunda sebagai sebuah usaha kreatif dalam rangka membangun pengobatan tradisional herbal, khususnya dalam meningkatkan kesehatan masyarakat di daerah Cimenyan, Jawa Barat.

Metode: Metode yang dilakukan adalah metode kualitatif dengan melakukan wawancara dan juga dengan melakukan observasi kepada masyarakat yang dilakukan di daerah Kecamatan Cimenyan, Jawa Barat.

Hasil: Usaha kreatif yang dilakukan masyarakat dalam lembaga-lembaga dan usaha-usaha yang dilakukan masyarakat di Kawasan Kecamatan Cimenyan, Jawa Barat dalam melakukan pemeliharaan terhadap obat-obat herbal yang ada di dalam masyarakat, yang  memberikan arti yang penting bagi kesehatan sehingga masyarakat sehat dan juga diperolehnya kesehatan yang hakiki bagi masyarakat dan memberikan daya guna bagi masyarakat yang bersangkutan dengan tubuh yang bugar dengan makan tanaman obat herbal.

Published
2021-04-21
How to Cite
Harahap, J. (2021). Herbal medicine fosters community creativity in preserving traditional plants. BKM Public Health and Community Medicine. Retrieved from https://jurnal.ugm.ac.id/v3/BKM/article/view/1705
Section
Public health innovations