Bumiayu dan Daya Tariknya dalam Karya Tulis Siswa-siswi SMA Muhammadiyah Bumiayu

  • Ni Gusti Ayu Roselani Program Studi Sastra Inggris, Universitas Gadjah Mada
  • Adi Sutrisno Program Studi Sastra Inggris, Universitas Gadjah Mada
  • Tofan Dwi Hardjanto Program Studi Sastra Inggris, Universitas Gadjah Mada
  • Thomas Joko Priyo Sembodo Program Studi Sastra Inggris, Universitas Gadjah Mada
Keywords: Mentoring, descriptive writing, SMA Muhammadiyah Bumiayu, tourist attraction, culinary, pendampingan, tulisan deskriptif, tempat wisata, kuliner

Abstract

High school is an important period for the development of one's personality. Positive or negative influences can easily be absorbed by teenagers at that age. This is considered a good opportunity for the PkM team of the English Study Program, Faculty of Cultural Sciences, Universitas Gadjah Mada to share knowledge with the students of SMA Muhammadiyah Bumiayu. With a mentoring approach (online & offline), the team invited the high school students to learn to write descriptive feature stories centered on the topic of tourist attractions around the Bumiayu District and the traditional culinary specialties of the area. The writings produced by the assisted students show good success from the mentoring system applied, but there are still some linguistic and organizational problems that need to be improved.

===

Masa SMA adalah suatu periode penting bagi perkembangan kepribadian seseorang. Pengaruh positif ataupun negatif dengan mudah dapat diserap oleh remaja di usia tersebut. Hal ini dianggap sebagai kesempatan baik bagi tim PkM Program Studi (Prodi) Sastra Inggris, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Gadjah Mada untuk berbagi ilmu kepada siswa-siswa SMA Muhammadiyah Bumiayu. Dengan pendekatan pendampingan/mentoring dan sistem bauran (tatap muka online & tatap muka langsung), tim mengajak siswa-siswi SMA tersebut untuk belajar menulis cerita fitur yang bersifat deskriptif yang berpusat pada topik tempat wisata di sekitar wilayah Kecamatan Bumiayu dan kuliner tradisional khas daerah tersebut. Tulisan yang dihasilkan oleh siswa dampingan menunjukkan keberhasilan yang baik dari sistem mentoring yang diterapkan. Akan tetapi, masih terdapat beberapa masalah kebahasaan dan pengorganisasian yang harus diperbaiki.

References

Ahmed Zaky, E. (2016). Adolescence; a Crucial Transitional Stage in Human Life. Journal of Child and Adolescent Behavior, 04(06). https://doi.org/10.4172/2375-4494.1000e115
Benefits of writing for students. (2019, November 26). Give a Grad a Go. https://www.giveagradago.com/news/2019/11/benefits-of-writing-for-students/448
Global Campaign for Education. (n.d.). Don’t let our children down.
https://campaignforeducation.org/en/press-centre/coronavirus-dont-let-our-children-down?gclid=Cj0KCQjwhsmaBhCvARIsAIbEbH6QFkwGTdZi3WbyphoNULwAuSgIEqrNOp2cYSG4LGfjftwIjCrS2MaAujQEALw_wcB
Hinkel, E. (2004). Teaching academic ESL writing: Practical techniques in vocabulary and grammar. L. Erlbaum Associates.
Karimov, R., Soliyev, Y., Ermirzayev, A., Bahodirov, O., & Abdurazoqov, E. (n.d.). Psychological and pedagogical characteristics of a high school student. 5.
Mometrix Test Preparation. (n.d.). What is sensory language? https://www.mometrix.com/academy/sensory-language/
Peta tematik. (2023). Re: Kabupaten Brebes
https://petatematikindo.wordpress.com/2014/09/06/administrasi-kabupaten-brebes/Bumiayu
Gendro Salim, 2014, Effective Coaching, (Jakarta: PT Buana Ilmu Populer)
Published
2023-10-26
How to Cite
Roselani, N. G. A., Sutrisno, A., Hardjanto, T. D., & Sembodo, T. J. P. (2023). Bumiayu dan Daya Tariknya dalam Karya Tulis Siswa-siswi SMA Muhammadiyah Bumiayu. Bakti Budaya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 153-174. https://doi.org/10.22146/bakti.7766
Section
Articles