Pengembangan Sistem Evaluasi Kegiatan Belajar Mengajar Berbasis Web Studi Kasus : di SMA Negeri 1 Surakarta

https://doi.org/10.22146/ijccs.3360

Emi Budi Susilowati(1*), Ahmad Ashari(2)

(1) 
(2) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstrak

Internet telah menjadi sumber informasi yang tidak terbatas di dalam pendidikan. Dengan adanya internet, berbagai informasi dapat diperoleh secara mudah dan cepat serta memberikan banyak manfaat diantaranya memperluas cakrawala siswa, sebagai sumber tambahan pelajaran dan mengembangkan kreatifitas siswa. Disamping itu juga dikembangkannya online learning yang memudahkan guru dalam memberikan pengayaan materi diluar tatap muka maupun memberikan evaluasi kepada peserta didik dengan memanfaatan jaringan internet sehingga mempermudah dan memperlancar dalam penyelenggaraan pendidikan.  Salah satu teknologi dalam internet yang digunakan adalah web service. Web service dibangun pada inti protokol internet yaitu TCP/IP dan HTTP.

Dalam kegiatan belajar mengajar dikenal suatu evaluasi yang merupakan pengukuran hasil belajar siswa sebagai prestasi belajar, yaitu penguasaan materi pelajaran sesuai dengan kompetensi yang ditetapkan.  Untuk mempermudah dalam mengukur ketercapaian belajar tersebut dikembangkan program aplikasi Sistem Evaluasi Kegiatan Belajar Mengajar Berbasis Web yang diintegrasikan dengan e-learning yang sudah tersedia, sehingga kebutuhan user yang menggunakan online test dari e-learning bisa ditangani.

Penelitian ini menghasilkan web penyedia layanan analisis butir soal dan analisis ketuntasan belajar yang diintegrasikan dengan e-learning yang sudah tersedia disekolah menggunakan web service. Pengujian dilakukan dengan  cara pengintegrasian data dengan e-learning dilakukan tukar menukar pesan terhadap permintaan, tanggapan dan kesalahan dalam parameter permintaan.

 

Kata kunciWeb Service, e-learning, Analisis Evaluasi Pembelajaran

 

 

Abstract

The Internet has become an unlimited source of information in education. With the Internet, information can be obtained easily and quickly and provides many benefits including expanding the horizons of students, as an additional source of learning and develop student creativity. Besides, the development of online learning that allows teachers to provide enrichment materials outside of face-to-face and provide evaluations to students with memanfaatan Internet network that simplify and streamline the education. One of the technologies used in the Internet is a web service. Web services are built on the core Internet protocols are TCP / IP and HTTP.

In the teaching and learning activities that are known to an evaluation of student learning outcomes as a measurement of achievement, that mastery of the subject matter in accordance with established competencies. To make it easier to measure the achievement of learning were developed application program Evaluation System Teaching and Learning Activities are integrated with the Web-based e-learning are already available, so the user needs to use online test of the e-learning can be handled.

This research resulted in the service provider's point about the analysis and the analysis of mastery learning that integrates with existing e-learning available at the school using the web service. Testing is done by integrating the data with e-learning done exchanging messages to requests, responses and errors in parameter query.

 

Keywords—Web services, e-learning, Learning Evaluation Analysis

Full Text:

PDF



DOI: https://doi.org/10.22146/ijccs.3360

Article Metrics

Abstract views : 4436 | views : 8145

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2013 IJCCS - Indonesian Journal of Computing and Cybernetics Systems

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Copyright of :
IJCCS (Indonesian Journal of Computing and Cybernetics Systems)
ISSN 1978-1520 (print); ISSN 2460-7258 (online)
is a scientific journal the results of Computing
and Cybernetics Systems
A publication of IndoCEISS.
Gedung S1 Ruang 416 FMIPA UGM, Sekip Utara, Yogyakarta 55281
Fax: +62274 555133
email:ijccs.mipa@ugm.ac.id | http://jurnal.ugm.ac.id/ijccs



View My Stats1
View My Stats2