Stress Management Training to Reduce Academic Distress and Increase Self-Efficacy in Students Memorizing the Quran
Abstract
Keywords
DOI: 10.22146/gamajpp.98987
References
Abramowitz, J. S. (2012). The Stress Less Workbook Simple Strategies to Relieve Pressure, Manage Commitments, and Minimize Conflicts. The Guilford Press.
Alfinuha, S., Hartanti, H., & Dianovinina, K. (2021). Berdamai dengan Diabetes: Pengelolaan Stres untuk Meningkatkan Efikasi Diri Penderita Diabetes. Jurnal Intervensi Psikologi (JIP), 13(2), 83–86. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol13.iss2.art1
Aloysius, S., & Salvia, N. (2021). Analisis Kesehatan Mental Mahasiswa Perguruan Tinggi Pada Awal Terjangkitnya Covid-19 di Indonesia. Jurnal Citizenship Virtues, 1(2), 83–97. https://doi.org/https://doi.org/10.37640/jcv.v1i2.962
Ambarwati, P. D., Pinilih, S. S., & Astuti, R. T. (2019). Gambaran Tingkat Stres Mahasiswa. Jurnal Keperawatan Jiwa, 5(1), 40. https://doi.org/10.26714/jkj.5.1.2017.40-47
Avianti, D., Setiawati, O. R., Lutfianawati, D., & Putri, A. M. (2021). Hubungan Efikasi Diri Dengan Stres Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Malahayati Program Studi Pendidikan Dokter. PSYCHE: Jurnal Psikologi, 3(1), 83–93. https://doi.org/10.36269/psyche.v3i1.283
Ayun, Q., Taufik, T., & Ruhaena, L. (2024). Peran Religious Coping terhadap Psychological Distress pada Mahasiswa: Scooping Review. Psikobuletin:Buletin Ilmiah Psikologi, 5(2), 115. https://doi.org/10.24014/pib.v5i2.26954
Azam, S. M., & Abidin, Z. (2014). Efektivitas Shalat Tahajud Dalam Mengurangi Tingkat Stres Santri. Jurnal Intervensi Psikologi (JIP), 6(2), 171–180. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol6.iss2.art3
Bana, P., Primanata, D., Dewi, H. S. C. P., & Erta, E. (2023). Pelatihan Manajemen Stres Pada Mahasiswa Untuk Meningkatkan Kesehatan Mental Selama Perkuliahan Hybrid. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 8(2), 351–358. https://doi.org/10.36312/linov.v8i2.1326
Barseli, M., Ifdil, I., & Nikmarijal, N. (2017). Konsep Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 5(3), 143–148. https://doi.org/10.29210/119800
Birhan, B., & Eristu, N. (2023). Positive Religious Coping and Associated Factors Among Participants with Severe Mental Illness Attending Felege Hiwot Comprehensive Specialized Hospital, Bahir Dar, Ethiopia, 2021. Psychology Research and Behavior Management, 16(August), 2931–2941. https://doi.org/10.2147/PRBM.S421684
Bushy, A., Stanton, M. P., & Freeman, H. K. (2004). and Perceived Self-Efficacy Among Participants From a. Online Journal of Rural Nursing and Health Care, 4(2), 52–60.
Candrawati, V. L., Septoyadi, Z., & Junanah. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Di Kalangan Santriwati Pondok Al-Hidayah Di Dusun Karang Sardonoharjo Ngaglik Sleman Yogyakarta. At-Thullab : Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 4(1), 826–839. https://doi.org/10.20885/tullab.vol4.iss1.art1
Darmayanti, N., & Daulay, N. (2020). Pengaruh Pelatihan Manajemen Stres terhadap Kebahagiaan Santri di Pesantren. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 6(2), 128. https://doi.org/10.22146/gamajpp.55682
Djoar, R. K., & Anggarani, A. P. M. (2024). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Stress Akademik Mahasiswa Tingkat Akhir. Jambura Health and Sport Journal, 6(1), 52–59. https://doi.org/10.37311/jhsj.v6i1.24064
Ehteshamzadeh, P., Dashtbozorgi, Z., Homaii, R., Zarei, Z., & Hamid, L. (2016). The effectiveness of teaching stress management on self-efficacy and quality of life in divorcées. Asian Social Science, 12(2), 107–111. https://doi.org/10.5539/ass.v12n2p107
Harahap, A. C. P., Harahap, D. P., & Harahap, S. R. (2020). Analisis Tingkat Stres Akademik Pada Mahasiswa Selama Pembelajaran Jarak Jauh Dimasa Covid-19. Biblio Couns : Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan, 3(1), 10–14. https://doi.org/10.30596/bibliocouns.v3i1.4804
Harsyaf, F. I. (2018). Efektivitas Pelatihan Manajemen Stres Untuk Menurunkan Stres Pada Istri Yang Menjalani Long Distance Marriage. Universitas Airlangga.
Himmah, A. F., & Shofiah, N. (2021). Pengaruh Self efficacy dan Manajemen Waktu Terhadap Stres Akademik Pada Siswa. Journal of Indonesian Psychological Science (JIPS), 1(01), 31–38. https://doi.org/10.18860/jips.v1i01.14920
Izah, N., Aini, D. K., & Bukhori, B. (2023). Stress dan Strategi Coping pada Mahasiswa yang Bertempat Tinggal di Pondok Pesantren. Journal of Islamic and Contemporary Psychology (JICOP), 3(1s), 231–242. https://doi.org/10.25299/jicop.v3i1s.12364
Jafar, H. M., Salabifard, S., Mousavi, S. M., & Sobhani, Z. (2015). The Effectiveness of Group Training of CBT-Based Stress Management on Anxiety, Psychological Hardiness and General Self-Efficacy Among University Students. Global journal of health science, 8(6), 47–54. https://doi.org/10.5539/gjhs.v8n6p47
Jannah, K. I., Raihana, P. A., Ali, M., & Qur, A. (2019). Strategi Coping Remaja Penghafal Al-Qur’an Berasrama Dalam Menghadapi Kejenuhan. Jurnal: Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Agama Islam, 31(2), 107–117.
Khairina, N. (2022). Kecemasan Dalam Menghadapi Ujian Tahfidz Pada Santri PP Al-Munawwir Komplek Q Yogyakarta. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Khaleghi, A., & Najafabadi, M. O. (2015). The Role of Stress Management in Self-Efficacy; a Case Study in Tehran based Science & Research Department of Islamic Azad University Natural Resources & Agricultural Faculty Students. International Journal of Advanced Biological and Biomedical Research, 3(3), 303–308.
Khamida, & Zulfah, S. R. (2019). Gambaran Mekanisme Koping Dalam Menghadapi Stres Pada Santri Penghafal Al-Quran Di Pondok Pesantren. Jurnal Kesehatan Al-Irsyad, 12(2), 34–41. https://doi.org/10.36746/jka.v12i2.37
Khoirunnisa, K., & Gumiandari, S. (2023). Menurunkan Stres Akademik Siswa SMA NU Lemahabang dengan Menggunakan Teknik Self Intruction dan Self Efficacy. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 887–895. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1590
Kurniasih, I., & Liza, I. D. M. (2018). Efektivitas Manajemen Stres Cognitive-Behavioral dalam Menurunkan Tingkat Stres Mahasiswa Tahun Pertama Tahap Sarjana PSPDG UMY. Insisiva Dental Journal : Majalah Kedokteran Gigi Insisiva, 7(2), 48–52. https://doi.org/10.18196/di.7296
Lazarus, R. S. (1993). From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annual Review of Psychology, 44(1), 1–21. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.44.1.1
Mahardhani, F. O., Ramadhani, A. N., Isnanti, R. M., Chasanah, T. N., & Praptomojati, A. (2020). Pelatihan Strategi Koping Fokus Emosi untuk Menurunkan Stres Akademik pada Mahasiswa. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 6(1), 60. https://doi.org/10.22146/gamajpp.55253
Maryam, S. (2017). Strategi Coping: Teori Dan Sumberdayanya. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 101. https://doi.org/https://doi.org/10.31100/jurkam.v1i2.12
Maya, A. A. R. (2017). Perspektif Al-Qur‘An Tentang Konsep Al-Tadabbur. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tasfir, 1(1), 1–9. https://doi.org/0.30868/at.v1i01.166
Merdiaty, N., Saputra, F., Putri, K. A., Syahra, M. N., Setiawan, T. A., & Grace, Y. (2025). Krepa: Kreativitas Pada Abdimas. Krepa: Kreativitas Pada Abdimas, 1(3), 35–45. https://doi.org/10.9765/Krepa.V218.3784 PSIKOEDUKASI
Muliadi, R., & Hidayat, B. (2022). A Systematic Literature Review: Happiness Of Santri In Pesantren. Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 8(1), 63–76. https://doi.org/10.19109/psikis.v8i1.11521
Munawaroh, A. Q., Muhtarom, M., Hapsari, T. I., & Waliko, W. (2021). Kondisi Mental Para Pengahafal Al-Qur’an di Masa Pandemi. MAGHZA: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir, 6(1), 77–92. https://doi.org/10.24090/maghza.v6i1.4616
Musayyifi, K., & Madrah, M. Y. (2022). Implementasi Hukuman Pendidikan dalam Penerapan Disiplin di Pondok Insan Mulia Maburai. Al-Fikri: Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, 5(2), 117. https://doi.org/10.30659/jspi.5.2.117-130
Nugraheni, A. K. (2012). Stres akademik dan kesejahteraan subjektif pada mahasiswa tingkat pertama dan tingkat akhir (Skripsi tidak diterbitkan). Yogyakarta : Fakultas Psikologi UGM.
Nurhasanah, A., & Hawadi, L. F. (2022). Efikasi Diri Akademik Sebagai Mediator Dalam Hubungan Antara Husnudzan dan Stres Akademik Pada Mahasiswa. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 147, 327–338. https://doi.org/https://doi.org/10.30868/ei.v11i4.3409
Ogden, J. (2012). Health Psychology: A textbook (5th editio). Maidenhead: Open University Press.
Prasetia, D. ., & Hartati, S. (2014). Hubungan Antara Kesepian Dengan Penyesuaian Diri Pada Mahasiswa (Studi Korelasi Pada Mahasiswa Tahun Pertama Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Prasetya, P. U. (2020). Pengaruh Intensitas Menghafal Al Qur’an Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Akademik Melalui Mediasi Stres Akademik Santri Di Pondok Pesantren. Jurnal Kewidyaiswaraan, 5(2), 12–25. https://doi.org/10.56971/jwi.v5i2.74
Pratiwi, M., & Satwika, Y. W. (2022). Hubungan Antara Stres Akademik Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Yang Mengerjakan Skripsi Di Universitas X. Jurnal Penelitian Psikologi mengikuti, 9(2), 56–65. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/45753
Putri, M. P. L., Khaerani, F. K., & Hega Bintang Pratama Putra. (2025). Pemberdayaan Ibu Hamil: Edukasi Teknik Pijat Payudara Dan Manajemen Stres Pada Ibu Hamil Untuk Mencegah Stunting. Jurnal PEDAMAS (Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(1), 425–434.
Ramadhan, Y. A. (2012). Kesejahteraan Psikologis Pada Remaja Santri Penghafal Al-Quran. Psikologika : Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 17(1), 27–38. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol17.iss1.art3
Reddy, K. J., Menon, K. R., & Thattil, A. (2018). Academic stress and its sources among university students. Biomedical and Pharmacology Journal, 11(1), 531–537. https://doi.org/10.13005/bpj/1404
Rukiyati, R., Siswoyo, D., Hendrowibowo, L., & Saputri, E. R. I. (2024). Hukuman yang diterima santri di pesantren. Humanika, 24(1), 78–88. https://doi.org/10.21831/hum.v24i1.70669
Sahranavard, S., Esmaeili, A., Salehiniya, H., & Behdani, S. (2018). The effectiveness of group training of cognitive behavioral therapy‑based stress management on anxiety, hardiness and self‑efficacy in female medical students. Journal of Education and Health Promotion, January, 1–6. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_327_18
Salsabila, D. F., Hidayat, I. N., & Ramdani, Z. (2022). Stres Akademik dan Perceived Social Support sebagai Prediktor Kesehatan Mental Remaja Akhir. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 8(2), 173. https://doi.org/10.22146/gamajpp.76711
Sari, N., & Abidin, Z. (2022). Kesejahteraan Psikologis Mahasiswa Hafiz Alquran. Jurnal Psikologi Islam dan Budaya, 5(2), 105–122. https://doi.org/10.15575/jpib.v5i2.17186
Schwarzer, R., Bäßler, J., Kwiatek, P., Schröder, K., & Zhang, J. X. (1997). The assessment of optimistic self-beliefs: Comparison of the German, Spanish, and Chinese versions of the general self-efficacy scale. Applied Psychology, 46(1), 69–88. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01096.x
Setyowati, R., Fitriani, A., Anggarani, F. K., Yuliadi, I., Priyatama, A. N., Karyanta, N. A., & Setyanto, A. T. (2023). Pendampingan Regulasi Emosi dalam Mengatasi Stress Akademik sebagai Usaha Peningkatan Kesehatan Mental Mahasiswa. SEMAR (Jurnal Ilmu Pengetahuan, Teknologi, dan Seni bagi Masyarakat), 12(2), 222. https://doi.org/10.20961/semar.v12i2.68952
Shulhan, A. (2018). Membangun Academic Self-Concept Mahasantri Pesantren Nawesea. Education and Human Development Journal, 3(2). https://doi.org/10.33086/ehdj.v3i2.59
Sudarsana, D. (2019). Pengaruh Antara Stres Akademik Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas Ix Smpn 2 Kemalang ( the Influence Beetween Academic Stress and Learning. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 5(2), 204–207. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/fipbk/article/viewFile/15912/15396
Suryani, S. (2021). Pelatihan Manajemen Stres untuk Menurunkan Stres Pada Santri Pesantren ArRaudhatul Hasanah Medan. Indonesian Counseling and Psychology, 1(1), 1. https://doi.org/10.24114/icp.v1i1.22270
Taylor, S. E. (2012). Health Psycholog (Eight Edit). McGraw Hill.
Taylor, S. E. (2018). Health psychology (10th Edition (ed.)). International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition (10 ed.) McGraw Hill Education.
Wijaya, A. D. (2024). Dampak Rendahnya Self Efficacy Pada Mahasiswa Tingkat Akhir : Sebuah Studi Literatur. JUBIKOPS: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 4(September), 115–126.
Yalom, I. D., & Leszcz, M. (2020). The theory and practice of group psychotherapy (6 Edition (ed.)). Basic books.
Yusuf, N. M., & Yusuf, J. M. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Stres Akademik. Psyche 165 Journal, 13(02), 235–239. https://jpsy165.org/ojs/index.php/jpsy165/article/view/84
Zahrah, N. A. N., & Sukirno, R. S. H. (2022). Psychological Well-Being pada Mahasiswa Santri Ditinjau dari Dukungan Sosial & Stress Akademik. Jurnal Psikologi Integratif, 10(2), 189. https://doi.org/10.14421/jpsi.v10i2.2526
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.