“Sulit bertemu dosen” dan “merasa tidak memperoleh masukan”: persepsi mahasiswa tentang sosok pembimbing skripsi

https://doi.org/10.22146/bkm.25633

Hieronimous Amandus(1), Dian Mawarni(2), Christantie Effendy(3), Mubasysyir Hasanbasri(4*)

(1) Politeknik Kesehatan Pontianak
(2) Department of Health Policy and Management, Faculty of Medicine, Public Health and Nursing, Universitas Gadjah Mada
(3) Faculty of Medicine, Public Health and Nursing, Universitas Gadjah Mada
(4) Department of Biostatistics, Epidemiolgy and Population Health, Faculty of Medicine, Public Health and Nursing, Universitas Gadjah Mada
(*) Corresponding Author

Abstract


“Difficult to meet supervisor” and “lack of feedbacks”: student’s perception of problems in writing final year project in undergraduate program

Objective: This study explores the role of mentoring felt by the students involved in the making. Specifically, we want to disclose what students consider helpful and what is considered to be less helpful for final project preparation. Methods: Respondents were 82 third year nursing students at Poltekkes Kemenkes Pontianak who were writing thesis. The questionnaire consisted of 16 questions consisting of (a) lecturer-student communication and interaction, (b) mentoring roles and responsibilities, and (c) quality of mentorship. The questionnaire consisted of a question following the items in Beck et al.’s research, measured by a Likert scale consisting of good, moderate, and less. Six students were taken for in-depth interviews, selected based on different counselors. Results: Of the 16 themes about mentoring, “pretty good” at most for all items. Item analysis showed support of several concerns that have been predicted. Although “like the guiding figure” and “feel the support of lecturers including two things that stand out in the opinion of students about thesis supervisor figure. Students reported two main issues in their mentoring process: “advisers are difficult to see” and “lack of meaningful input from advisers”. Conclusion: Student satisfaction in mentoring is influenced by the quality of the mentors. Students feel satisfied if the characteristics, roles and responsibilites of the supervisor in accordance with student expectations. This study ensures that there are limitations in the availability and seriousness of the lecturers in thesis coaching. Further studies on mentorship and support capacity are needed.

Abstrak

Tujuan: Penelitian ini mengeksplorasi peran mentoring yang dirasakan oleh mahasiswa terkait dalam pembuatan. Secara spesifik, kami ingin mengungkapkan hal-hal apa yang dianggap mahasiswa membantu dan hal seperti apa yang dianggap kurang membantu penyusunan tugas akhir. Metode: Responden adalah 82 mahasiswa keperawatan tahun ketiga di Poltekkes Kemenkes Pontianak yang sedang menulis skripsi. Kuesioner terdiri dari 16 pertanyaan yang terdiri dari (a) komunikasi dan interaksi dosen-mahasiswa, (b) peran dan tanggung jawab pembimbingan, dan (c) kualitas pembimbingan. Kuesioner terdiri dari pertanyaan mengikuti item dalam penelitian Beck et al., diukur dengan skala Likert terdiri dari baik, cukup, dan kurang. Enam mahasiswa diambil untuk wawancara mendalam, dipilih berdasarkan pembimbing yang berbeda. Hasil: Dari 16 tema tentang pembimbingan, “cukup baik” paling banyak untuk semua item. Analisis perbandingan antar item membuktikan kekhawatiran yang sering mengemuka. Meskipun “menyukai sosok pembimbing” dan “merasa mendapat dukungan dari dosen termasuk dua hal yang menonjol dalam pendapat mahasiswa tentang sosok pembimbing skripsi. Penelitian ini melaporkan dua hal yang paling mencolok terkait dengan proses pembimbingan: dosen tidak mudah ditemui dan mahasiswa tidak merasa mendapat masukan yang berarti dalam proses belajar. Simpulan: Studi ini mengukuhkan keterbatasan dalam kapasitas dari dosen dalam pembimbingan skripsi. Studi lebih lanjut tentang kapasitas pembimbing dan dukungan untuk mereka sangat mendesak.

Keywords


final year undergraduate science project writing;mentoring; mentor characteristics; role and responsibility of mentor



References

  1. Keputusan Menteri Pendidikan Nasional. Nomor 232/U/2000 20 Desember 2000 p. 1–18.
  2. Widarto W. Faktor penghambat studi mahasiswa yang tidak lulus tepat waktu di jurusan pendidikan teknik mesin Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin. 2017;2(2): 127.
  3. Ariani NIKD, Wayan Sumarjaya I, Oka TB. Analisis faktor-faktor yang memengaruhi waktu kelulusan mahasiswa dengan menggunakan metode Gompit: studi kasus mahasiswa Fakultas MIPA Universitas Udayana. E-Jurnal Matematika. 2013;2(3): 40.
  4. Gamayanti W, Mahardianisa, Syafei S. Self disclosure dan tingkat stres pada mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi. 2018;5(1): 115–130.
  5. Raudah F, Budiarti LY, Lestari DR. Stres dengan motivasi belajar mahasiswa reguler Fakultas Kedokteran Universitas Mulawarman yang sedang menyusun karya tulis ilmiah. Dunia Keperawatan. 2015;3(1): 44–55.
  6. Wardi R, Ifdil. Stress conditions in students completing thesis. GUIDENA: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling. 2016;6(2): 190–194.
  7. Gunawati R, Hartati S, Listiara A. Hubungan antara efektivitas komunikasi mahasiswa-dosen pembimbing utama skripsi dengan stres dalam menyusun skripsi pada mahasiswa Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Diponegoro. Jurnal Psikologi. 2010;3(2): 93–115.
  8. Mansell I, Bennett G, Torrance C, Fairbairn G. The role of the nurse lecturer in the supervision of students’ essays, projects and assignments: results of an all Wales questionnaire survey. Nurse education today. 2002;22(7): 511–517.
  9. Kristianingsih Y. Persepsi Mahasiswa Ilmu Keperawatan Tentang Manajemen Bimbingan Klinik. Jurnal Penelitian Kesehatan. 2016;3(1): 1–5.
  10. Wahyuni LD, Irsalina FI. Komunikasi interpersonal terhadap dosen pembimbing dan ketakutan akan kegagalan mahasiswa dalam menyelesaikan skripsi. Jurnal Penelitian dan Pengukuran Psikologi. 2014;3(2): 85–93.
  11. Tondok MS, Ristyadi H, Kartika A. Prokrastinasi akademik dan niat membeli skripsi. Anima, Indonesian Psychological Journal. 2008;24(1): 76–87.
  12. Berk RA, Berg J, Mortimer R, Walton-Moss B, Yeo TP. Measuring the effectiveness of faculty mentoring relationships. Academic medicine: journal of the Association of American Medical Colleges. 2005;80(1): 66–71.
  13. Anonim. Lapotan Tahunan Poltekkes Kemenkes Pontianak Tahun 2017. Pontianak: Poltekkes Kemenkes Pontianak; 2017.
  14. Demir S, Demir SG, Bulut H, Hisar F. Effect of mentoring program on ways of coping with stress and locus of control for nursing students. Asian nursing research. 2014;8(4): 254–260.
  15. Ramani S, Gruppen L, Kachur EK. Twelve tips for developing effective mentors. Medical teacher. 2006;28(5): 404–408.
  16. Jokelainen M, Turunen H, Tossavainen K, Jamookeeah D, Coco K. A systematic review of mentoring nursing students in clinical placements. Journal of clinical nursing. 2011;20(19-20): 2854–2867.
  17. Sambunjak D. Understanding wider environmental influences on mentoring: Towards an ecological model of mentoring in academic medicine. Acta medica academica. 2015;44(1): 47–57.
  18. Handiyani H, Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, Jakarta-Indonesia. Etika Penulisan Karya Ilmiah Keperawatan. Jurnal Keperawatan Indonesia. 2003;7(1): 36–39.
  19. Mawarni D, Hasanbasri M, Ahmad RA. Apa yang dapat kita pelajari dari tesis MPH? pengalaman dari Universitas Gadjah Mada. Berita Kedokteran Masyarakat. 2016;33(11): 443–446.
  20. Eller LS, Lev EL, Feurer A. Key components of an effective mentoring relationship: A qualitative study. Nurse education today. 2014;34(5): 815–820.
  21. Huybrecht S, Loeckx W, Quaeyhaegens Y, De Tobel D, Mistiaen W. Mentoring in nursing education: perceived characteristics of mentors and the consequences of mentorship. Nurse education today. 2011;31(3): 274–278.
  22. Danita R. Potter DT. A Mentoring Guide for Nursing Faculty in Higher Education. International Journal of Caring Sciences. 2014;7(3): 727–732.



DOI: https://doi.org/10.22146/bkm.25633

Article Metrics

Abstract views : 3264 | views : 2821

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Berita Kedokteran Masyarakat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Berita Kedokteran Masyarakat ISSN 0215-1936 (PRINT), ISSN: 2614-8412 (ONLINE).

Indexed by:


Web
Analytics Visitor Counter