Metode Pembelajaran Percakapan Bahasa Arab bagi Guru-Guru Bahasa Arab di Ponpes Darussalam dan Sekitarnya

https://doi.org/10.22146/bb.50895

Moh. Masrukhi(1*), Imam Wicaksono(2)

(1) Department of Languages and Literatures, Universitas Gadjah Mada
(2) Department of Languages and Literatures, Universitas Gadjah Mada
(*) Corresponding Author

Abstract


The Arabic Literature Study Program, Faculty of Cultural Sciences, Universitas Gadjah Mada carries out a community service program at the Ciamis Islamic Boarding School, West Java. The main concern of the community service team is the improvement of spoken Arabic language learning. The program is carried out in three stages, namely general lectures, identification of obstacles, and training in conversation learning methods. The discussion was successfully identified obstacles that commonly arise in learning Arabic spoken, namely relating to sound system, vocabulary, Arabic script writing, and morphology, as well as non-liguistic constraints such as learning methods and low learning interests of students. At the end of the activity it was agreed that the methods or techniques discussed and practiced would be applied in conversational Arabic learning in the Pesantren Darussalam Ciamis, West Java.

----------------------------------------------------------

Program Studi Sastra Arab, Fakultas llmu Budaya, Universitas Gadjah Mada melaksanakan program pengabdian kepada masyarakat di Pondok Pesantren Darussalam Ciamis, Jawa Barat. Perhatian utama tim pengabdian kepada masyarakat adalah peningkatan pembelajaran bahasa Arab lisan. Pelaksanaan program kegiatan ini dilakukan dalam tiga tahap, yakni kuliah umum, identifikasi kendala, dan pelatihan metode pembelajaran percakapan. Dalam diskusi yang dilakukan berhasil diidentifikasikan kendala-kendala yang biasa muncul dalam pembelajaran bahasa Arab lisan, yaitu dalam hal yang berkaitan dengan tata bunyi, kosakata, tulisan huruf Arab, dan morfologi, serta kendala nonliguistik seperti metode pembelajaran dan minat belajar siswa yang rendah. Pada akhir kegiatan disepakati bahwa metode ataupun teknik yang didiskusi dan dipraktikkan akan diterapkan dalam kelanjutan pembelajaran percakapan bahasa Arab di Pesantren Darussalam Ciamis Jawa Barat.

 


Keywords


Learning Arabic; Arabic Conversation; Darussalam Ciamis Islamic Boarding School; Arabic learning methods; Pembelajaran bahasa Arab; Percakapan bahasa Arab; Pondok Pesantren Darussalam Ciamis; metode pembelajaran

Full Text:

PDF


References

Badriyyah, Euis Sri Rosyidatul. (2016). K.H. Irfan Hielmy Pemimpin Moderat Panutan Umat. Bandung: Mega Rancage Press.

Bruissen, Martin van. (1995). Kitab Kuning, Pesantren dan Tarekat: Tradisi-tradisi Islam di Indonesia. Bandung: Mizan.

Djamaroh, S. SyaifuI Bahri dan Aswan Zain. (1996). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Malibary, A. Akrom dkk. (1991). Pedoman Pengajaran Bahasa Arab pada PT IAIN. Jakarta: Depag RI.

Rahardjo, M. Dawam. (1985). Pergulatan Dunia Pesantren Membangun dari Bawah. Jakarta: Perhimpunan Pengembangan Pesantren dan Masyarakat.

Rokhman, Fathur. (2001). Sikap Bahasa Santri. Semarang: Kelompok Studi Mekar.

Sokah, Umar Assaudin. (1982). Problematika Pengajaran Bahasa Arab dan Inggris. Yogyakarta: Nur Cahaya.

Surakhmad, Winarno. (1979). Metodologi Pengajaran Nasional. Bandung: Jammers.

Syamsudin, Asrofi. (1988) Analisis Teks Book, Yogyakarta: IAIN Sunan Kalijaga.

Yusuf, Tayar dan Siful Anwar. (1997). Metodologi Pengajaran Agama dan Bahasa Arab. Jakarta: Raja Grafindo Persada.



DOI: https://doi.org/10.22146/bb.50895

Article Metrics

Abstract views : 42 | views : 42

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Bakti Budaya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.