Indexing metadata

Bermain Musik Ansambel dan Perilaku Asertif dalam Belajar Sight Reading


 
Dublin Core PKP Metadata Items Metadata for this Document
 
1. Title Title of document Bermain Musik Ansambel dan Perilaku Asertif dalam Belajar Sight Reading
 
2. Creator Author's name, affiliation, country Nurmia Evasanti
 
2. Creator Author's name, affiliation, country Amitya Kumara; Indonesia
 
3. Subject Discipline(s)
 
3. Subject Keyword(s)
 
4. Description Abstract Penelitian ini dilakukan untuk mengkaji pengaruh bermain musik ansambel terhadap perilaku asertif dalam belajar sight reading pada siswa lembaga pendidikan musik.
Subjek penelitian adalah siswa di lembaga pendidikan musik berada pada grade 1 dan II, memiliki kemampuan membaca not balok yang rendah dan berusia 11-15 tahun. Penelitian
dilakukan secara kuasi eksperimen dengan jumlah 16 orang untuk kelompok eksperimen dan 16 orang untuk kelompok kontrol. Bermain musik ansambel dilakukan sebanyak lima
kali pertemuan dengan waktu setiap pertemuan 60-75 menit. Desain penelitian menggunakan untreated control group design with pretest and posttest. Perilaku asertif dalam
belajar sight reading diukur dengan menggunakan skala perilaku asertif dalam belajar sight reading. Analisis data yang digunakan adalah dengan uji-t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bermain musik ansambel dapat meningkatkan perilaku asertif dalam belajar sight
reading pada siswa lembaga pendidikan musik, dengan t=3,083 dan p=0,004 (p<0,05).
 
5. Publisher Organizing agency, location Faculty of Psychology, Universitas Gadjah Mada
 
6. Contributor Sponsor(s)
 
7. Date (YYYY-MM-DD) 2015-09-09
 
8. Type Status & genre Peer-reviewed Article
 
8. Type Type
 
9. Format File format PDF (Bahasa Indonesia)
 
10. Identifier Uniform Resource Identifier https://jurnal.ugm.ac.id/gamajop/article/view/7346
 
10. Identifier Digital Object Identifier 10.22146/gamajop.7346
 
11. Source Title; vol., no. (year) Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP); Vol 1, No 2 (2015)
 
12. Language English=en
 
13. Relation Supp. Files
 
14. Coverage Geo-spatial location, chronological period, research sample (gender, age, etc.)
 
15. Rights Copyright and permissions

Gadjah Mada Journal of Psychology(GamaJoP) and articles published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. This licence allows readers to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided you give appropriate credit to the original Author(s) and Gadjah Mada Journal of Psychology(GamaJoP), indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.

To publish and disseminate articles, Gadjah Mada Journal of Psychology(GamaJoP) requires the publishing rights. This is determined by the Copyrights Transfer Agreement that accompanies the publication process of the author’s accepted manuscript. This agreement deals with the transfer of the publishing rights to Gadjah Mada Journal of Psychology(GamaJoP), and Author(s) retain significant rights to use and share their own published articles. For further information about Copyrights Transfer Agreement document applies in Gadjah Mada Journal of Psychology(GamaJoP), please visit Link Form