Membaca Citra Indonesia Dalam Arsip Audio Visual Kementerian Pariwisata
Rina Widiastuti(1*), Lastria Nurtanzila(2)
(1) Universitas Gadjah Mada
(2) Universitas Gadjah Mada
(*) Corresponding Author
Abstract
This article aims to explore the image of Indonesia created by the Ministry of Tourism through the audio-visual archive, which is stored and published on its official youtube channel. This study is in response to the Indonesian government's policy to improve the image of Indonesia and build a strong nation brand for Indonesia to compete in global level. Using the content analysis method, I analyzed the videos on the Indonesia.Travel channel to reveal the image of Indonesia promoted by the Indonesian government. Based on the icons that appear on the 218 videos on the youtube channel, we can find five main icon categories. The iconic categories are natural beauty, cultural uniqueness, resident friendliness, delicacy of food, and environmental peace. These five iconic categories build one image of Indonesia as a wonderful country. This is in accordance with the official slogan used by the Ministry of Tourism to promote Indonesia, namely Wonderful Indonesia.
Artikel ini bertujuan untuk mengeksplorasi arsip audio-visual yang disimpan dan dipublikasikan di saluran resmi youtube. Penelitian ini merupakan tanggapan terhadap kebijakan bahasa Indonesia untuk meningkatkan citra Indonesia dan membangun kebangsaan yang kuat bagi Indonesia untuk bersaing di tingkat global. Menggunakan metode analisis isi, saya menganalisis video di Indonesia. Saluran perjalanan untuk mengungkap citra Indonesia dipromosikan oleh pemerintah Indonesia. Berdasarkan ikon yang muncul pada 218 video di saluran YouTube, kita dapat menemukan lima kategori ikon utama. Kategori ikonik adalah keindahan alam, keunikan budaya, keramahan penduduk, kelezatan makanan, dan kedamaian lingkungan. Kelima kategori ikon citra Indonesia sebagai negara yang indah. Hal ini sesuai dengan slogan resmi yang digunakan oleh Kementerian Pariwisata untuk mempromosikan Indonesia, yaitu Wonderful Indonesia.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Fan, Ying. (2005). Branding the nation: What is being branded? Journal of Vacation Marketing. Vol. 12 No. 1, 2006, halaman 5-14. London, Thousand Oaks, CA, and New Delhi: Sage Publications.
Hakim, Lutfi Maulana. (2016). Politik Membangun Warisan Budaya bangsa Indonesia sebagai Nation Brand (Studi Kasus: Batik sebagai Brand dan Identitas Indonesia). Tesis S2 Ilmu Hubungan Internasional. Universitas Gadjah Mada.
Hidayat, Muhammad Nizar. (2017). Analisis Kebijakan Pemulihan Citra Indonesia pada Masa Kepemimpinan Presiden SBY. Jurnal Administrative Reform Vol. 4, No.2 halaman 227-242.
Lestari, Retno Budi, dan Aprilia, Rini. (2013). Membangun Nation Branding dalam Upaya Meningkatkan Daya Saing Sektor Pariwisata Indonesia. Proceeding PESAT (Psikologi, Ekonomi, Sastra, Arsitektur & Teknik Sipil) Vol. 5, halaman 358-366.
Sudarwati, Yuni. (2016). Pentingnya Riset untuk Peningkatan Citra Indonesia. Majalah Info Singkat Ekonomi dan Kebijakan Publik, Pusat Penelitian Badan Keahlian DPR RI, Vol. VIII. No.19.
Anholt, Simon. (2010). Places, Identity, Image, and Reputation. New York: Palgrave Macmillan. Krippendorff, Klaus. (2013). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Third Edition. London, Thousand Oaks, CA, and New Delhi: Sage Publications.
BigLezTV. (2016). Wonderful Indonesia A Visual Journey Reaction How Beautiful. (https:// www.youtube.com/watch? v=pcfQK7PMU4g&t=183s)
Indonesia.Travel. (2018). Beranda. Kementerian Pariwisata Republik Indonesia (https:// www.youtube.com/user/ TheIndonesiaTravel).
___________________. (2015). Wonderful Indonesia: Nature & Ecotourism. Kementerian Pariwisata Republik Indonesia (https:// www.youtube.com/watch? v=odKKYryIAPs&t=15s).
___________________. (2016). Wonderful Indonesia: A Visual Journey. Kementerian Pariwisata Republik Indonesia (https:// www.youtube.com/watch? v=ojQbArbuN4E).
___________________. (2016) Wonderful Indonesia: The Journey to a Wonderful world. Kementerian Pariwisata Republik Indonesia (https://www.youtube.com/watch? v=TT8J3wUX_YY).
___________________. (2017). Wonderful Indonesia: Sensory. Kementerian Pariwisata Republik Indonesia (https://www.youtube.com/watch? v=bkz8bH8OM-E).
___________________. (2018). The More You feel, the More You Know. Kementerian Pariwisata Republik Indonesia (https:// www.youtube.com/watch? v=QvuWWIqY6Vg).
DOI: https://doi.org/10.22146/diplomatika.35300
Article Metrics
Abstract views : 2638 | views : 2849Copyright (c) 2018 Diplomatika Jurnal Kearsipan Terapan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
....................................................................................................................................................................................................................................................
The Diplomatika: Jurnal Kearsipan Terapan with online ISSN: 2598-0009 and print ISSN: 2597-9981 is published by Universitas Gadjah Mada. The content of this website is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Built on the Public Knowledge Project's OJS 2.4.8.1.